Selasa, September 02, 2008

SIRI LIBURAN - hari pertama

tanggal 30 Ogos jam 5pagi, aku bangun tido memang awal sebab nak kejar flight ke JKT jam 9pagi. Selesai bersiap terus bertolak ke Stesen ERL putrajaya. Maklum le sana parking kereta nye agak selamat sebab x jauh dengan balai Polis.

bila sampai je KLIA punya le ramai umat manusia. betul cakap kawan aku yang keje kat KLIA tu. flight morning memang ramai orang. So kalo sesapa nak ambik flight morning ke mana2 sila pastikan anda sampai 3 jam sebelum penerbangan. Bukan apa ramai sangat yang beratur. Lepas checkin luggage perut terasa lapar terus le melantak makan KFC kat KLIA.

untuk penerbangan kali nie aku kasi 4 bintang. Tak banyak masalah untuk penerbangan dan sarapan pagi nye OK OK sajo. aku pilih nasi lemak sajo sebb nak makanan yang heavy sikit. so nanti kalo dah sampai jakarta tu x de le kebulur nak cari kedai makan. hiks

Teh, Coffee or orange juice sir!!!!!!

cantik sungguh keindahan alam yang di jadikan-NYA( pemandangan dari tingkap kapal)

sudah nampak tanah besar dan kepulauan indonesia dari atas.

dan akhirnye tepat jam 1130 waktu jakarta kita orang pun selamat sampai airport. so kita orang bergegas ambil taxi di luar airport. Just a gentle reminder kalo korang nak ke sana di nasihatkan naik Taxi Bluebird sebb dia orang nie pakai meter. Ada juga ulat2 berkeliaran. ada yang nak charge IDR 200K dan ada yang IDR 180K tapi kita orang pilih naik taxi bluebird hanya IDR135K sajo. oleh kerana jalan sesak teruk menuju ke bandar dr airport perjalanan sejauh 30km itu mengambik masa lebih kurang 1 jam. very the hazab.

bila sampai hotel terus check-in. Masuk je hotel agak gembira sebb bilik yang besar dan teratur. so kemas2 baju sikit dan pilih baju nak ke Ancol plak.
Hadapan hotel nak masuk Mangga Dua Square

Welcome drink - terima kasih novotel hehehehe
tempat tido aku selama 3 hari 2 malam

Selesai sudah kemas baju dlm beg terus kita orang berjalan kaki sepanjang 1KM dr hotel ke Ancol Dreamland.Dan di dalam ancol dreamland nie memang besar. Cukup kagum dengan kehebatan tempat ini. Ianya seumpama taman tema air di sunway yang di kombinasikan dengan Taman tema di genting. So kita orang spend almost jam dlm tempat nie. itu pun masih ada a few tempat dan permainan yang kita orang x sempat main sebb hujan turun.

Di hadapan pintu masuk Ancol Dreamland

Dufan = Maskot taman tema tersebut ( patutng ittew ye bukan orang baju merah) :P

Jalan Menuju ke cablecar, walaupun panas tapi indah. Nampak tongkang2 tersebut. Boleh naik ke tengah laut jika ada ongkos nye. Ngak mahal hanya IDR500 saja

Inilah stesen Cable car

Permandangan dari dlm gondola Cable car. nampakkan rollercoaster yang tinggi itu

Panjang cablecar nie kalo x silap aku lebih dari 2 kilometer menuju ke stesen yang Pertama.

wetworld yang lebih kurang mcm the one we have di Sunway

Seaworld Indonesia. luas dan nyaman tempat nye

Dugong yang sedang makan tengah hari hehehe

belakang tu adalah Ikan piranha. Kita orang sempat tengok pertunjukan acara memberi makan pada ikan yang ganas ini. X sampai satu minit dia orang makan bangkai yang di jatuhkan ke dalam sangkar

Kolam ikan jerung besar. kalo pecah gelas tu mcm mana le nasib org2 kat depan cermin tue erkk
orang ramai yang menunggu acara memberi makan pada ikan2 kat dlm kolam
sementara menunggu acara beri makan bermula, sempat le aku masuk terowong yang di sediakan untuk melihat ikan berenang atas kepala . ala mcm kat KLCC tue
Ikan pari yang besar gila ( warna putih tu)

Rumah Miring. ( masuk di dalamnye semua barang seolah senget- poning kepala gue)

Istana Boneka nie di pamerkan segala pakaian tradisioanl masyarakat seluruh dunia yang di pakaikan oleh anak2 patung. So kita akan naik sampan melalui terowong2 di dalamnye

Kincir raksaksa. Akan nampak hotel kita orang yang 1Km dr ancol nie

Perahu Ayun yang best. x dpt nak naik sbb ramai sangat yang beratur( tension gue)

di antara penari2 yang membuat pertunjukan ( tak sempat tengok sebb sibuk nak naik kincir raksasa)

setelah penat berjalan dan menjerit seharian, masa untuk pulang ke hotel dan tidor zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz