Jumaat, Mac 13, 2009

Head Hunter

pernah anda mendengar tentang head hunter. Ini bukan agensi mencari pekerjaan walaupun pada hakikat nye ianya adalah benda yang sama

dari pemahaman i, head hunter adalah sebuah organisasi yang di beri tawaran oleh majikan untuk mendapatkan bakal pekerja yang terbaik dan selalunye bakal pekerja yang di cari adalah di golongan professional. pasti yang tertanya kenapa I membicarakan isu headhunter ini. dalam temph 2 bulan ini sudah 5 headhunter yang telefon i walaupun i tak pernah meng-update (manglish sangat tulisan i hahaha) resume lebih dari 2 tahun. and this time i terpaksa dan di paksa oleh satu headhunter ini untuk pegi interview dengan sebuah syarikat yang agak besar di Malaysia ( its local company je)

kenapa i terima cabaran headhunter nie untuk pegi interview juga adalah di sebabkan beberapa faktor seperti berikut
  1. financial company tersebut stabil ( base on dia orang nye financial report last quarter nampak nye company tersebut mempunyai kewangan yang kukuh)
  2. tawaran gaji yang lumayan ( bayangkan le sapa x nak bila sesebuah syarikat tersebut sanggup meletakkan % pre-salary yang mana kalo kita bekerja selama 3 thn dengan syarikat sekrang belum tentu mempunyai peluang kenaikan sebanyak itu)
  3. Peluang melanjutkan pendidikan ( of course le selepas habis i punya APICs exam bulan nie , i bercadang untuk meneruskan ijazah i dlm bidang yang teah di ceburi sekian lama ini) tanpa mengeluarkan sesen duit i.
  4. Company nye terletak di Klang Valley , so tidak le jauh mana pun hanya 40KM dr rumah i sekrang.

So merasa le i pegi interview hari nie walaupun i tak pernah apply mana2 job for this 2 year. Wish me a luck

Aminnnnn

Tiada ulasan: